Op donderdag 7 maart 2019 organiseerde Bureau RMC het werkatelier ‘Shopping 2019’. Een gemêleerde groep retailers en deelnemers van gemeentelijke instanties gingen met elkaar in gesprek over de winkelstraat anno 2019. Dit gebeurde aan de hand van een presentatie van RMC en een aantal stellingen.

Een al vaak genoemde ontwikkeling is het dalend aantal passanten. Wanneer de jaren 2017 en 2018 met elkaar vergeleken worden is een daling te zien van 1,7 procent. Zichtbaar is ook een verschil in belangrijke dagen waarop consumenten winkelen. Steeds minder mensen winkelen op de zaterdag, terwijl de zondag juist drukker is geworden. Een mogelijke verklaring hiervoor is het feit dat de zaterdag een drukke dag is waarop vaak andere activiteiten gepland staan.
Ondanks dat het aantal passanten afneemt, neemt de omzet, een combinatie van online en offline verkopen, in het vierde kwartaal wel toe. Consumenten zijn eerder bereid om aankopen te doen.
Vooral het aantal online aankopen neemt verder toe. Met name onder de groep 65 jaar en ouder wordt fors meer online gekocht.

Als we kijken naar de grootte van een stad zien we dat in steden met meer dan 150.000 inwoners het aantal passanten met 0,6 procent is toegenomen. De algemene trend laat dus echter een daling zien. Zo is het aantal passanten in steden met 100.00 tot 150.000 inwoners juist gedaald met 1,2 procent. Verschillende retailers geven aan dat zeker ook in de periferie een belangrijk deel van de omzet behaald wordt.

De eerste stelling die tijdens het werkatelier werd besproken, was: in mijn winkels neemt het aantal bezoekers af, maar de omzet stijgt wel. Hier kwamen gevarieerde reacties op. In veel gevallen is het aantal bezoekers afgenomen, maar is het bedrag dat consumenten uitgeven wel gelijk gebleven. Bij andere retailers neemt het bonbedrag juist wel toe. Een aantrekkelijk winkelconcept speelt hierbij een belangrijke rol.

Steden met een permanente koopzondag hebben een hoger aantal passanten dan steden waar slechts een paar keer maand een koopzondag plaatsvindt. Mocht een binnenstad toch voor een niet permanente koopzondag kiezen, dan trekt een koopzondag op de laatste zondag van de maand het hoogste aantal passanten.

Op de stelling ‘binnen drie jaar is zondag de belangrijkste koopdag’ gaven retailers aan dat de zondag een ander publiek trekt dan de andere dagen. Vaak is het doel van een bezoek aan de stad ook anders. Het is een uitje voor het hele gezin, waarbij geluncht, veel gekeken en weinig gekocht wordt. Wel is het bezoek is vaak relaxter. Zaterdag blijft voor de meeste retailers een belangrijke dag voor de hoogte van de omzet.

Afgelopen zomer was een hete en droge zomer waar bijna geen einde aan leek te komen. Ook dit had invloed op het aantal passanten. In juni tot en met augustus was het minder druk in de A1-winkelstraten. De stelling ‘De mooie zomer van 2018 heeft in mijn winkels duidelijk tot een lagere omzet geleid’ werd dan ook door de meeste retailers beaamd. Vooral de inkoper heeft het lastig: door het veranderende klimaat moet hij zich steeds beter afvragen wat past binnen het assortiment en of dit aansluit bij het weer.

Black Friday in Nederland zorgde voor een toename in het aantal passanten. Vooral de vrijdag was een belangrijke dag. In vergelijking met een normale gemiddelde vrijdag is de vrijdag tijdens Black Friday 54 procent drukker. Het drukste moment tijdens Black Friday lag later dan gemiddeld, tussen 15.30 en 16.30, maar ook ‘s avonds waren er nog veel passanten in de winkelstraten. Op de stelling ‘kortingsacties zijn absoluut noodzakelijk om mijn omzet op peil te houden’ werd divers gereageerd. Korting wordt door de retailers gezien als een noodzaak, Nederland is en blijft een koopjesjagersland,  en een manier om de concurrent voor te blijven. Sommigen vinden dat kortingsacties de markt verzieken. Er wordt steeds meer verschil gemaakt in offline en online kortingen.

 

Wilt u weten wat Bureau RMC in 2019 voor uw winkel(gebied) kan betekenen? Neem dan contact met ons op.
Wilt u op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws? Schrijf u dan hier in voor onze nieuwsbrief!