LEIDEN – Hoe maak je het Leidse winkelgebied aantrekkelijker? Honderd ideeën bedachten winkeliers en vastgoedeigenaren uit de Leidse binnenstad. Twintig daarvan zijn het meest kansrijk. Nu nog winkeliers vinden, die de plannen willen uitwerken en uitvoeren.

Een van de meest populaire ideeën is het afschaffen van koopavond op donderdag. In plaats daarvan zouden winkels langer open kunnen blijven op donderdag, vrijdag en zaterdag. Een van de populairste andere ideeën is een gezamenlijke webwinkel voor de hele binnenstad. Een ‘Leidse loopjongen’ zou de bestellingen dan bezorgen in de hele regio. Ook op de planning: gratis draadloos internet in de binnenstad, oplaadpunten voor mobiele telefoons.

Op de Koornbrug kan een zondagmarkt komen met biologisch voedsel, streekproducten en tweedehands spullen. Extra tijdelijke pop-up-winkels zijn gewenst, net als meer activiteiten rond borreltijd (17 tot 19 uur).

Theater

,,Nadat de zaterdagmarkt afgelopen is en voordat mensen uit eten of naar het theater gaan, ligt een gat van een paar uur”, licht Waisvisz toe. ,,Als winkels langer openblijven, maar er ook meer te doen is, profiteert de hele binnenstad daarvan.”

Druk

Veel aanwezige winkeliers vinden de plannen sympathiek, maar hebben het al druk zat. ,,Ik sta zelf in mijn zaak en ik ben actief in de winkeliersvereniging”, zegt Erik Groen van fietsenzaak Trappers op het Gangetje. ,,Het is wel goed dat de winkelgebieden niet zelf alles zitten te bedenken. De gemeenschappelijke webwinkel kan bijvoorbeeld best nuttig zijn. Maar aan de andere kant: dan wordt die winkel wel erg groot.”
,,Ik lees hier ‘cross-selling’, het verkopen van elkaars producten. Dat kan interessant zijn”, zegt eigenaar Annelies Danton van wolwinkel Ribbels in de Pieterskerk-Choorsteeg. Zij is ervan overtuigd dat winkeliers moeten samenwerken. ,,Eigenlijk doen we dat al in het Pieterskwartier. Als een klant vraagt: ‘hier zat vroeger toch een hoedenwinkel?’, dan zeggen we waar ze terecht kunnen.”

Trendsetters

Leiden gaat zich meer richten op ‘rode’ klanten. Dat zijn ‘vitale en eigenzinnige trendsetters’. ,,Een stad die zich niet specialiseert, verliest het van de rest”, weet Judith van Deelen van Retail Management Center. ,,Je hebt een rode, gele, groene en blauwe doelgroep”, zegt ze. De kleur rood staat voor passie en tegendraadsheid. Blauwe mensen zijn gesteld op controle, zakelijkheid en materialisme. ‘Roden’ zijn niet per se rijker of hoger opgeleid dan ‘blauwen’.

Centrummanager Erwin Roodhart wil ook evenementen op een rode manier uitvoeren. ,,De flyboardende zwarte pieten bij de Leidse sinterklaasintocht kun je best rood noemen.”

bron: Leidsch Dagblad