Retailers beschikken over veel data. Ze hebben vaak actuele cijfers over het assortiment, van de kassa en de winkel. De meeste retailers tellen elk uur het aantal bezoekers in de winkel en de kassa houdt het aantal kopers bij. Sinds een paar jaar weten we ook hoe druk het per uur in de winkelstraat is, waardoor de capture rate kan worden bepaald. Hoeveel passanten komen feitelijk de winkel binnen op die dure winkelstraat? Zit ik op de juiste locatie en is mijn lokale marktaandeel optimaal?

Smart camera’s

Met automatisch meten kan nog veel meer. Door middel van smart camera’s kan nu ook de leeftijdscategorie, het geslacht en zelfs de basisemotie van de bezoeker worden geteld. Deze slimme camera’s maken gebruik van (deep) learning software die geheel zelfstandig patronen ontdekt uit gegeven data, zoals video-opnames.  Daar komt geen mens meer aan te pas. Voor het automatisch herkennen van menselijk gedrag wordt gebruik gemaakt van onder meer psychologische kennis over de zes basisemoties (angst, woede, verdriet, vreugde, verbazing en afschuw). Door middel van statistische datasets over de bijpassende gezichtsuitdrukkingen kan de software gegarandeerd emoties van gezichten aflezen. Het beeld wordt niet meer opgeslagen, maar patronen worden geteld en volledig privacy proof gerapporteerd. Wordt de winkel wel bezocht door de doelgroep die men voor ogen had? Leidt het winkelinterieur of een winkelpresentatie wel tot de juiste emoties en acties? Gaat de juiste doelgroep wel naar de juiste afdeling? Dit zijn allemaal vragen die privacy-vriendelijk te meten zijn, door middel van slimme camera’s.

Testen, aanpassen, veranderen en op maat maken

Recent heeft bureau RMC een nieuwe pilotwinkel van een retailer in de Kalverstraat voorzien van dit soort smart apparatuur, waardoor de retailer op elk moment van de dag kan meten of zijn doelstellingen worden bereikt. Zo kan hij testen, aanpassen, veranderen en de winkel op maat maken. Een dure locatie als de Kalverstraat verdient optimalisatie in vierkante meters winkelinterieur en daar helpt smart data steeds meer bij. Wilt u meer weten over onze oplossingen en toepassingen, neem contact met ons op.