We hebben een paar weken geleden veel kunnen horen en lezen over de overname van de Hema door Marcel Boekhoorn. Het feit dat de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam weer in handen van een Nederlander is, werd door hem en menigeen benadrukt. Maar is, los van de emotie, Nederlands eigendom een voordeel ten opzichte van een buitenlandse investeerder? Het enthousiasme waarmee Boekhoorn werd onthaald, lijkt een reactie te zijn op het ongelukkige Engelse eigendom van de Hema van de afgelopen tien jaar. Het aankoopbedrag van 1,3 miljard dat Lion Capital betaalde voor Hema bleek veel hoger dan de andere bieders. Zou het sentiment van deze slechte deal zijn blijven hangen nu we weten dat Lion Capital dat bedrag tien jaar later niet voor de verkoop heeft terug gekregen ondanks alle investeringen. Alleen maar kopen om slim de schulden en het aankoopbedrag te herfinancieren, zonder binding met een warenhuis te hebben, is blijkbaar niet verstandig. Een warenhuis voor de gewone man Op 4 november 1926 opende de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam, afgekort H.E.M.A., de eerste winkel in de Kalverstraat in Amsterdam. Een warenhuis voor de gewone man waar producten werden verkocht tegen eenheidsprijzen van 10, 25 en 50 cent. Vanaf de eerste dag stond Hema voor eenvoud, duidelijkheid, kwaliteit en eerlijkheid. Wat heeft Hema nodig om toekomstbestendig te zijn? Zonder in de glazen bol te willen kijken, stellen we de vraag wat anders. Wat hebben we geleerd van de vele faillissementen van ketenbedrijven binnen de retail in de laatste tien jaar? Elke keer rees de vraag wat de consument ging missen toen Siebel, Megapool of V&D hun deuren moesten sluiten. En elke keer stelden we daarna vast dat de consument andere oplossingen vond en dat de retailers niet bijzonder werden gemist. Andere (online) retailers doken in de gaten die achter werden gelaten. Waarom kunnen we niet zonder Hema? Veel vestigingen van Hema zijn gevestigd in lokale winkelstraten, waar naar onze mening de compleetheid en een passend aanbod de belangrijkste factoren zijn voor toekomstbestendigheid. Consumenten willen voldoende keus, een goed bereikbaar winkelgebied en dat ook nog eens dichtbij huis. Het dagelijks winkelen kan niet zonder Hema is onze mening. Het ideale lokale winkelgebied heeft een grote supermarkt van meer dan 1.000 m2 nodig, aangevuld met specialisten als een slager, bakker, delicatessenzaak en tabak/lectuurzaak. In combinatie met het non-food paradijs van de Hema wordt een winkelgebied compleet en toekomstbestendig. Dat de Hema naast de internationalisatie naar Frankrijk en BelgiĆ«, ook gekozen heeft voor een concept voor kleinere lokale winkelgebieden is voor de Nederlandse winkelgebieden een zegen. Daar waar Blokker van oudsher de huishoudwinkel voor dit soort winkelgebieden was, heeft Hema meer te bieden. Uiteraard de combinatie van food met non-food. Maar het uitgekiende eigen huisassortiment zorgt vooral voor een sterke propositie. De rookworsten, tompouce en eigen producten zijn niet weg te denken uit de Nederlandse huishoudens. Maar ook in mode, wonen, koken en vrije tijd heeft de Hema een assortiment dat uniek is. De producten uit een Blokkerwinkel, waar vaak de naam van een fabrikant op te lezen is, zijn gemakkelijker online te vinden en bij andere retailers te koop. Hollandse trots Hema biedt de toekomstige consument een instant antwoord op veel van zijn productbehoeften waar geen lokaal winkelgebied zonder kan wat ons betreft. Eenvoud, duidelijkheid, kwaliteit, eerlijkheid en een beetje Hollandse trots voor iedere consument.   Dit artikel is eerder verschenen als blog op fashionunited.nl.